26.1.2023 –30.3.2023
גלריה מרכז דרך כפר הדר 33 הוד השרון פתיחה 18 -21
נאווה סיבילה שדה
טובה לוטן
טובה לוטן היא יוצרת רב תחומית העוסקת ביצירתה בטכניקות שונות המתאפיינות ביחסי גומלין בין מדיומים ושפות אמנותיות. יחסי גומלין אלו יוצרים לעיתים תחושה של הזרה בין המדיום לדימוי, וכך עולות מהעבודות משמעויות ייחודיות וחד פעמיות.
בין הטכניקות המאפיינות את יצירתה – ציור על צילום, ציור ורישום על בד ונייר, וכן רקמה על צילום ועל חפצים (רדי-מייד). מעבודותיה עולים זיכרונות, הומור, והיסטוריה קולקטיבית ואישית, כאשר המשותף למכלול זה הוא שאלות אודות הקיום ההישרדותי הפיזי לעומת הקיום הרגשי.
בעבודות הרקמה והתפירה של טובה לוטן מופעל מעין מבט חקרני על המחט והחוט. המחט נתפסת כדוקרת ופוצעת, ואילו החוט כחודר ומקבע, כאביזר כירורגי. לוטן מעדיפה את התפירה במכונה כדי להתרחק מהסטראוטיפיזציה הנשית המקושרת לדעתה עם מלאכת הרקמה הידנית המסורתית. תפרי המכונה בעבודותיה גסים וצפופים, וחושפים את הצד האחורי ה"לא יפה" כביכול, שאמור להיות נסתר מן העין. תפרים אלו אינם נענים לקונבנציה של מלאכת התפירה והרקמה. אבחנה זו אף הולידה גוף עבודות המתמקד בקללות, שכולן מנוסחות בלשון נקבה שאין להן מקבילה גברית, והן מכוונות נגד נשים.
בתערוכה זו מוצגות שתי עבודות: "האחות השלישית", שהינה צילום חוזר של רקמה שנעשתה על גבי נייר הצילום בו נראה צווארה של האמנית. הרקמה מתארת על הצוואר דימוי שאול מספרי ילדים – שתי אחיות. התפירה הפוצעת משמשת כעת ככלי לאפיון יחסי משפחה, שלעיתים הם דוקרים ופוצעים אף יותר מיחסים עם זרים.
העבודה "דף חדש" גם היא צילום של תפירה של מחברת שלמה בהיקף של 40 דפים, שהיא למעשה מחברת בית ספר מהסוג הישן. התפירה אוטמת לחלוטין את המחברת, מקבעת את דפי המחברת זה לזה, ומונעת כל אפשרות לשימוש נוסף בה. משמעות פעולה זו היא, שלמעשה אין כל אפשרות לפתוח דף חדש, ומשאלה זו נשללת באלימות. התפירה על הדף היא כדקירה ופציעה של הלובן, כמטאפורה לעובדה שגם הדף הלבן החלק והחדש יסבול מפציעות החיים.
עצם היותן של העבודות צילום של הצילום המקורי עליו בוצעה מלאכת התפירה מעניקה להן רובד משמעות נוסף, של ניכור משפחתי או התרחקות מן הדקירות/פציעות שיכתימו את הדף הלבן. החוט ומלאכת התפירה משמשים, אם כן, ככלים משמעותיים למחשבה ויצירה מושגית עבור טובה לוטן, וכך התוו הם יצירתה האמנותית.